In de IndeBuurt Utrecht een verhaal over Het Zwarte Water.
Overigens heb je overal in Nederland waar Laag Veen was Zwartre Waters. Bij Zwartsluis bijvoorbeeld.,
In In De Buurt Utrecht een verhaal over het Zwarte Water. Een verhaal over de Lauwerecht dus. De Lauwerecht was rond 1900 een wijk met veel industrie en nijverheid. Na enkele stadsbranden had het gemeentebestuur van Utrecht bepaald dat de brandgevaarlijke bedrijven naar buiten de stad moesten verhuizen. Lange tijd vormde de Lauwerecht en bemuurde Weerd zelfs een eigen gemeente met eigen schout en schepenen. Langs de Vecht stond ook de Pellecussenpoort. Dit was een soort voorpoort van Utrecht. De Franse troepen hebben deze poort rond 1672 gesloopt. Begin 1700 is de poort afgebroken. Wat rest is de brug bij de Lauwerecht over een nu doodlopend watertje. Dankzij de komst van de Afsluitdijk behoorden overstromingen van de Vecht tot het verleden. Het zwarte water was een actief gebruikte waterweg. De meeste boten werden met een mand de hand voortbewogen. Op die manier werden niet alleen goederen vervoerd, maar ook vee tot zelfs eind jaren 60 naar de veemarkt in het centrum van Utrecht vervoerd
De schippers die over het zwarte water kwamen maakte vaak handig gebruik van het schutten door als het ware op de golf die ontstond naar de vecht te varen. Aangezien de Lauwerecht eeuwen lang min of meer de toegangsweg vanuit noorden was is het altijd een drukke straat vol winkels en kleine industrie.
De Lauwerecht is eigenlijk een eeuwenoude straat in Utrecht. Na enkele stadsbranden in de middeleeuwen had het gemeentebestuur van Utrecht bepaald dat de brandgevaarlijke bedrijven buiten de stad geplaatst moesten worden. In 1957 brak er een gigantische brand uit bij Houthandel Jongeneel aan de Zeedijk (aan de overkant van de Vecht). Alleen hieruit bleek dat dit
Lange tijd vormde de Lauwerecht en bemuurde Weerd zelfs een eigen gemeente met eigen schout en schepenen. Langs de Vecht stond vanaf 1375 de Pellecussenpoort. De Franse troepen hebben deze poort rond 1672 gesloopt toen ze de Nederlanden binnen vielen. Begin 1700 is de poort afgebroken. Wat rest is het brug aan de Lauwerecht over een nu doodlopend watertje. De omgeving van de Lauwerecht en het Zwarte Water overstroomde met enige regelmaat. Hieraan kwam een einde met de komst van de Afsluitdijk in 1933.
Vroeger werden zowel de Vecht als het Zwarte Water actief gebruikt als waterweg. De meeste boten werden met de hand voortbewogen. Op die manier werden de goederen uit de omgeving vervoerd, maar ook vee werd tot eind jaren 60 veermarkt in het centrum van Utrecht vervoerd. Op het Vredenburg was wekelijks de Veemarkt. De schippers die over het zwarte water kwamen varen maakte vaak handig sluizen/schutten. Door deze te sluiten creëerden ze een hoge waterstand waardoor ze een stuk sneller over het laatste stuk naar de Vecht gingen. Aangezien de Lauwerecht eeuwen lang min of meer de toegangsweg vanuit noorden was, is het altijd een bedrijvige straat vol winkels en kleine industrie geweest. Jaren lang zaten in deze straat nog een groot aantal bedrijven. De link naar het verhaal in In De Buurt Utrecht Hier.